Mindenkinek megvan rla az egybknt jrszt mdia befolysa alatt kialakult vlemnye, de csak igen kevesen tudjk, valjban mirl is beszlnek. Nos, ez alapjn lehetne sz sok mindenrl, mert a mai emberek tlnyom tbbsge tl lusta, az jsgrk nagyobb rsze pedig szintn, vagy pp tlontl szenzcihajhsz ahhoz, hogy vals tnyekre alapozva tljen meg brmit is. A mdiafogyasztk nemhogy berik azzal, hogy olyasmit lssanak, halljanak, ami megdbbenti, kibortja, vagy egyenesen megborzongatja ket, el is vrjk ezt, a mdiacsinlk pedig mi mst tehetnnek, ha mr profitorientltsg az egyedli mozgatrug, kiszolgljk a fogyaszti ignyeket. Teljesen mindegy, ha adott esetben ezt a valsg teljes eltorztsval, meghamistsval rik el, a lnyeg: „kenyeret s cirkuszt a npnek!”, a np meg j birka mdjra brmit elhisz, ha mr az jsgban azt rtk, plne, a „tvben” azt mondtk. Azt azrt mgsem mondhatjuk, hogy vak vezet vilgtalant, hiszen a mdia „mveli” jl tudjk m, mi az, amit hallanunk, ltnunk kell, s mikor. Ennek ksznhet tbbek kztt az, hogy krlbell 2007-tl kezdve egy a tmegek ltal jdonsgknt meglt – de tbb mint 20 ves mltra visszatekint – zenei, ltzkdsi, illetve letstlus kerlt a figyelem kzppontjba. s tessk, megrtk, hogy n is beszljek rla…
Az emo megrtshez mindenkppen szt kell ejtenem kialakulsnak krlmnyeirl. A helyszn Washington DC, az v 1985. Itt s ekkor kezdett kialakulni a hardcore punk bandk egyre eldurvul zenei irnyvonalval szemben egy dallamosabb, kevsb agresszv ga a mfajnak. Ezzel vette kezdett az emo els hullma, amelyet utlagosan csak „emocore”-knt emlegetnek, mely kifejezs az „emotional hardcore” rvidtsbl szrmazik. A msodik hullm 1994-ben indult, ezt az „indie emo” jelzvel szoks megnevezni, jellemzje, hogy populrisabb hangzsvilggal ksrletezett, s lnyegben ekkor kezdett el az emo betrni a mainstream-be. A megnevezst leszmtva az els hullmhoz –mely egybknt a durvbb, kaotikusabb screamo irnyba fejldtt tovbb – kze nem sok volt mr a msodiknak sem, igazn elferdteni a stlust azonban csak az elmlt vekben berobban harmadik hullmmal sikerlt. Lnyegben ez volt az, amely divatt vlt, amely megteremtette a hallba vgy kiskamaszokat, s velk egytt a habz szj emo-gyllket. Ennek kzvettje a legnagyobb manipull er (nem vletlenl illetik idnknt a „negyedik hatalmi g” jelzvel), a mdia volt. A tindzserek tekintlyes hnyadnak a VIVA, a Music Television zenecsatornk, a Bravo, illetve Popcorn ifjsgi magazinok diktljk a trendet. k innen szvjk magukba mindazokat az nkifejezsi eszkzket, melyeket aztn alkalmaznak. Knny ket formlni, hiszen a gyerekek knnyen befolysolhatk, s amgy is fogkonyak a divattrendek kvetsre. Azonban a felnttek sem jobbak nluk. Br a legtbb kzlk azt gondolja, hogy bizony, kibaszottul sziklaszilrd, megvannak a maga faszn bejratott, vek tapasztalatval felgngyltett elvei, rtkrendje, mindekzben azonban a mdia gy formlja ket is, mint a gyurmt, hogy szre sem veszik. Nyilvn, k nem lesznek trendi zenei, ltzkdsi stlusok kveti. pp elg azonban az is, hogy fenntartsok nlkl megkajljk, amit eljk tesznek. Mert ugye, a „tvben azt mondtk, hogy…”. Mi sem bizonytja ezt jobban, mint hogy hivatkozsi alapknt hozzk fel a klnbz mdiumokban megjelent, tnyknt elfogadott hazugsgokat. A legelbaszottabbak nemhogy elhittk, hogy az emok tkr eltt sr, rvagdos tinik valjban, de elkezdtk ket utlni, s velk egytt mindenkit, akinek egy-egy kls jegyben a stlus vlt sajtossgait fedeztk fel. Emlkszem, 2007 eltt n az odamondogats aljanp szemben tbbnyire csak „menzongecc”, „stngecc”, esetleg szimpln „buzi”, vagy a legbutbbak szmra „smnista” voltam. Manapsg mr n is leginkbb csak „emo gecc” vagyok az egyszersg kedvrt, mikzben sem k, sem n 3-4 ve mg csak azt sem tudtuk, hogy ltezik ilyen a Fldn. Ezek utn prblja meg brki azt lltani, hogy ezt az egsz szart nem a mdia nyomta le a torkunkon! Nos, az igazi emok itt voltak mr e nevetsges divathullm eltt is, de akkoriban hol voltak az ket gyllk? Tkletesen egyrtelm, hogy a faszomban sem, ugyanis a kutya nem beszlt rluk, de mg csak nem is hallott. Mgis lteztek mr 1985 ta. Ht, nem rdekes?
Most pedig itt vannak a nem csupn az emo-gyllket, de oldschool emokat is kibort, harmadik genercis (l)emo-rlet bvkrben l tinik, akik valban a vilgfjdalomban, befordulsban vlik megtallni nmagukat. Egy rszknl ez ennyiben ki is merl, s 16-17 vesen tln rajta, azonban a mai ltalnos csaldmodell tekintetben ktsg sem fr ahhoz, hogy egy rszkben valban l a suicid hajlam. Manapsg ugyanis a legtbb gyerek, ha pnzt, divatos ruhkat, majd ksbb esetleg autt meg is kap a szleitl, addig a legfontosabb, a szeretet, az egymsra val odafigyels elmarad. Emellett az emberek –plne haznkban – leginkbb nagy adag gecisg, amit egymstl kapnak. Legyen sz akr vadidegenekrl, iskolatrsakrl, munkatrsakrl, szomszdokrl, st, legrosszabb esetben csaldtagokrl, bartokrl. Az emberek amellett, hogy tudattalanul, szndk nlkl is okoznak srlseket egymsnak, ott van a tny, hogy szeretnek adott esetben genyk lenni a msikkal, s elgedettsg tlti el ket, ha visszajelzst is kapnak arrl, hogy a tmadsuk faszn clba tallt. Nos, mit jelenthet mindez egy sebezhet, gyerekkor s felnttkor hatrn lv ember szmra? Azt, hogy el fogja knyvelni, az let szar, az emberek szarok. Ezek utn senki ne csodlkozzon azon, ha a deviancinak egy olyan negatv svnyre tved, amely nem egyszeren a klnbzsgrl, hanem akr lelki, akr fiziklis npuszttsrl szl, jelen esetben a mai l-emo divat svnyre. A trsadalom ltalnos jellemzje, hogy ilyen esetben elkezd bnbakot keresni, s rendszerint kurva hamar meg is tallja. Tbbnyire zenszeket, de legalbbis mvszeket dvik pellengrre lltani, knnyebb ezt tenni, mint megrezni a sajt hzuk tjn terjeng szarszagot. A legalapvetbb problmt, a csaldokban tapasztalhat egymstl val elszigeteldst, elidegenedst pedig nem lenne nehz kikszblni. Csak az ember termszetnl fogva tl bszke, tl hi ahhoz, hogy beismerje, hibzott, plne, ha azt kell beismernie: „elbasztam a sajt vrem gyerekkort”. Sokkal knnyebb, kevsb fjdalmas azt mondani, hogy „az a rohadk banda tehet errl, amelyikkel ki van poszterezve a szobja”. Lehet gy is. Csak nehogy tl ks legyen felismerni a kibaszott valsgot… Mert az ezerszer gy fog fjni, mint menet kzben vllalni a felelssget a rossz irnyba megtett lpsekrt (mrfldekrt).
sszefoglalva teht, van egy emo nev stlus, nagyjbl kt vtizedes mlttal, amellyel mindezidig – kell mdianyilvnossg hjn – aligha foglalkozott brkit, leszmtva kvetit. Tovbb itt van a jelen kor errl elkeresztelt divathullma, amely kls jegyekben legalbbis megkzeltleg ugyanazt hozza, s embertl fggen jelenthet mland tindzserkori hbortot, vagy vals letveszlyt. Lnyegben ezen divathullm msik plusaknt jelentek meg a fanatikus anti-emok, soraikban elssorban zlltt, balhkeres hmnemek, akik br nem tartanak igazi frfinak egy kifestett szem srcot, de k mrhetetlen frfiassgukat rendre azzal bizonytjk, hogy egyes szrakozhelyeken vlogats nlkl vernek emo vagy annak vlt fikat, lnyokat, esetleg csak szban s tbbnyire az interneten lik ki magukat „ha egyszer megltok egy ilyet az utcn…” kezdet mondataikkal. Nekik termszetesen nem konkrtan az emokkal van bajuk, ha jvre elterjed egy jabb divat, amiben tallhatnak kivetnivalt maguk szmra, az lesz utlatuk f trgya. Mert a gyllet risi sszetart er, az ilyenek pedig falkban l llatfajtk. Mrpedig az j kelet l-emolz ppen lecsengben van. Az eredmny pedig az lesz, mint az sszes hasonl, hirtelen jtt divathullmmal: az jabb kiskamasz korosztly megtallja a maga j trendjt, a stlus tnyleges kpviseli pedig ha kis szmban is, de megmaradnak annak, akik valsznleg a Tokio Hotel, My Chemical Romance-fle egyttesek felbukkansa eltt is voltak.
Jnnek mg jabb stlusok, amiket kvetni s gyllni lehet, jnnek mg jabb bnbakok, hogy a szlk lelkiismeretn –mr ha van – knnytsenek. Ez az ostoba (t)rend mai szemmel nzve rkrvnynek tnik.
--CbL--
/Christina bin Laden from Dr. Melancholia/ |