Nyilvn vilgos mindnyjatok eltt, hogy a lemezipar vilgszinten l nyakig a forr szarban, s a helyzet –mr az szempontjukat tekintve- vrl vre csak romlik. De honnan indult ez a folyamat, mik voltak a kivlt okok? Mennyiben rinti ez rosszul a zenekarokat, eladkat? Mi jelenthet kiutat a vlsgos helyzetbl, s egyltaln: a lemezipar buksa egyenl a zeneipar csdjvel? Mi a lszarnak foglalkozom n mindezzel, s miknt fog a sajt bandm reaglni erre az egybknt tvolrl sem jszer szitucira? Nos, hossz ideje kszlk mr e cikk megrsra, s remlem, a tmt Ti is rdekesnek talljtok majd. Megrshoz rengeteg forrsanyagot hasznltam fel, de hogy ne egyszer tnyekrl szljon, megismerhetitek szemlyes llspontomat, helyzetemet is jelen krlmnyek tkrben.
Mi mst tehetnnk, haladjunk idrendi sorrendben! 1999-et runk. Egy tizennyolc ves egyetemista src, Shawn Fanning egy elads unalmai kzepette meglmodja, majd 2-3 nap alatt megalkotja a Napster nev szoftvert. Ez a vilg els fjlmegosztja volt, amelyen keresztl a felhasznlk egyms kztt cserlhettk zeniket. A dolog kurvra bejtt. Nhny napon bell 15 ezren, pr hnapra r mr millik hasznltk a programot, a tag pedig –nem csoda- hihetetlenl megszedte magt, nemsokra sajt cget alaptott. Amilyen gyorsan aratott sikert a Napster, olyan hamar jttek a komolyabb tmadsok, elsknt az RIAA (Record Industry Association of America – Amerikai Lemezkiadk Szvetsge) rszrl, amely a szerzi jogok megsrtse okn indtott eljrst. Sokat nem kellett vrni egyes zenszek ellenlpseire sem, elszr Lars Ulrich (Metallica), majd a vn popkurva Madonna verte ki a hisztit (s mg ki tudja, mit azon kvl). Az egsz mbalh azonban nem vezetett igazn sehova –ha csak azt nem szmtjuk, hogy mind a Metallica, mind Madonna hivatalos honlapjt betmadtk bosszvgy hackerek. Lnyegben a kvnt hatst nem sikerlt elrni, st, a Napster, majd a ksbbi Gnutella nyomdokaiban jabb s jabb fjlcserl szoftverek szlettek olyan iramban, hogy ma mr szmolni sem rdemes ket. Radsknt pr v mlva megjelent a Torrent, a fjlcsert egszen j alapokra helyezve.
Hogy rzkeljk, mit jelentett a technika ilyen tren trtn fejldse a lemezeladsok szempontjbl, elg taln annyit megemlteni, hogy a zeneipari bevtelek 20%-kal cskkentek 1999 s 2003 kztt. Vannak, akik gy vlik, hogy e tny s az ingyenes letltsek terjedse kzt nincs kzvetlen sszefggs, de mondjuk ki nyugodtan, nincs egy lszart! Vletlen egybeessek mrpedig ritkn vannak, plne, ha iparrl beszlnk. Magyar szinten gy fest a helyzet, hogy mg a kilencvenes vek eleje-kzepe tjn 100 ezer eladott lemez utn jrt arany-, 200 ezer utn pedig platinalemez, mra ez a kt szm 7500-ra, illetve 15 000-re redukldott. Sajt megltsom szerint ott bassza az Isten, hiszen egy elad szmra az igazi nagy bevtelt mindig is a koncertek jelentettk (leszmtva pldul a magyar underground krkben mozgoldkat, akik szart se kapnak a munkjukrt cserbe, s mg jl le is hzzk ket, lsd: Dr. Melancholia). Sajt plda: debtl demnk, „A Vg Kezdete”MP3 formjban 1192 letltst rt meg, mg CD-knt mind a mai napig a nyakunkon maradt a legyrtott 50 pldnybl mintegy 20, amellett, hogy krlbell 15 tiszteletpldnyknt ment el.
A zeneipar ott hibzott risit, hogy nem ismerte fel idben annak tnyt, miszerint magnak a CD-nek, mint a zeneforgalmazs f eszkznek –magyarn a lemezipar csillagjnak- leldozsa nem jelent felttlenl egyet sajt buksval. Ahelyett, hogy hasznot kovcsolt volna magnak az rral val sodrdsbl, vekig hgyozott az rral szemben, s az eredmny gyakorlatilag ugyanaz: knytelen volt feladni a szlmalomharcot, letenni a fegyvert a technikai fejldssel szemben, s elgondolkodni, miknt llthatja azt szolglatba. A jv egyrtelmen az online zenekereskedelem, s szemly szerint a leggretesebb megoldsnak a FLAC formtumban trtn terjesztst tartom, tekintve, hogy fele annyi helyet foglal, mint egy WAV fjl, mgis ugyanolyan minsgben, s nem trgya, MP3 hangzssal szlal meg. Amilyen kapacits MP3-MP4 lejtszk, iPOD-ok kerlnek ma az zletek polcaira, simn elfr rajtuk akr FLAC-ben is j pr lemez, s gy azokat mlt formjukban lvezhetjk.
Ilyen jvkppel aztn gondolhatjtok, milyen irnyba tartunk Mi magunk is. Sokat trtem azon a fejem, rdemes lesz-e egyltaln a mr tbb mint egy ve kszl „The Source” cm hangzanyagunkat CD formjban elrhetv tenni? Eleinte azt gondoltam, tesznk egy prbt, de ezttal nem a totlisan szar, postai utnvtellel (1800 Ft-ot kellett kicsengetnie a kibaszott „A Vg Kezdete” demt megrendelknek a magas postakltsg miatt), hanem elssorban klnbz budapesti zleteken keresztl, akik radsul csont nlkl igent mondtak. Szval, gy akr grdlkenyen is mehetne a dolog, de mg mindig ott lebegett a krds: megri-e? Vgiggondolva a lemezipar folyamatos hanyatlst, a jelen gazdasgi helyzetet, vgl is nemleges vlaszt tippeltem. Egy kzputas megolds lett a befut. A „The Source”MP3 formtumban ingyenesen, FLAC, illetve WAV formjban pedig egy emelt djas (de mindenkppen 500 - 1000 Ft kztti rtk) SMS kldsvel, PDF-ben kimentett lemezbortval egytt lesz hozzfrhet, s amennyiben erre igny formldik, pr htre, hnapra r CD-n egy limitlt kiadst jelentetnk meg plusz dalokkal, dediklva.
Nyilvn, nem a Mi tallmnyunk ez, s a faszom se kvn kioktatan szvegelni, de hiszem, hogy a kvetend minta ma mr –ami a zene rtkestsi modelljeit illeti- valahogy gy nz ki. Mi mst mondhatnk, gy korrekt. Aki pp anyagi korltok vgett nem engedheti meg magnak, hogy fizessen a zenehallgatsrt, vagy beri a gyengbb minsggel, mirt ne kaphatna ingyen MP3-at? s fordtva: a zensz, aki nagy munkt fektetett abba, hogy egyltaln legyen mit hallgatni, mirt ne kaphatna pnzkereseti lehetsget, ha mr minsgrl van sz? Hogy van-e rtelme ma mg kiadhoz leszerzdni? Azt mondom, egy feltrekv zenekarnak mg mindig rdemes lehet, ha ms nem, tmenetileg, mg tnylegesen be nem fut. Ha hres eladmvsz volnk, akinek pp most jrna le a kiadjval kttt szerzdse, gondolkods nlkl hagynm ott. Krds felvetdhet sok, de egy valami biztos, mint az ejakulci utni ellazuls: a zeneipar meg fogja enni, amit kiszart.